6 de set. 2023

Al.lucinacions neurològiques i psiquiàtriques

Què fa que una al.lucinació es consideri un símptoma d'una malaltia psiquiàtrica, i que a una altra al.lucinació, igual o molt semblant, es tracti només com un problema neurològic? Quina relació hi ha entre aquestes dues al.lucionacions tan semblants i tan diferents?

Llegeixo a poc a poc el llibre "Alucinaciones", de l'Oliver Sacks (1). Tot i el seu esforç per ser clar i didàctic, de vegades a mi em costa seguir el fil de les seves explicacions i entendre bé el que diu. D'una banda, a causa de la meva manca de coneixements dels temes que toca i, d'una altra banda, de la meva deficient memòria, que no em facilita que conceptes que va exposant jo els memoritzi correctament, de manera que quan tornen a sortir més endavant (però ja sense les primeres explicacions), de vegades em sento una mica perdut. 

D'altra banda, malgrat aquestes dificultats meves, el llibre em fascina absolutament. Per a mi és com una novel.la apassionant. A més, a mesura que vaig llegint, que vaig avançant capítols, veig que em trontollen algunes idees sobre la naturalesa de les al.lucinacions. Com més llegeixo, se'm fa més insistent aquest interrogant.

Per exemple, em faig preguntes com la inicial:

Què diferencia les al.lucinacions associades a alguns problemes psiquiàtrics, d'algunes al.lucinacions, aparentment iguals, causades només per problemes neurològics? Sobretot, tenint en compte que "qualsevol al.lucinació té un suport físic, neurològic". 

Pot ser que la "naturalesa" d'una o l'altra al.lucinació no variï, i que la diferència només resideixi en el "context" en el qual es produeix? I si és així, seria correcte, llavors, dir que pot ser arriscat utilitzar les al.lucinacions com a criteri diagnòstic "determinant" en els casos de malalties mentals?

De fet, això mateix que dic és el que es dedueix o se't planteja (o almenys a mi em passa), a partir del que exposa l'Oliver Sacks en diferents moments, a través de diferents exemples, amb casos de persones que inicialment van ser diagnosticades amb etiquetes psiquiàtriques, quan l'únic que tenien era un problema estrictament neurològic. 

Llavors, les coses així, quin hauria de ser el criteri, en el cas d'una malaltia psiquiàtrica, a l'hora de considerar una al.lucinació com a característica o símptoma de malaltia mental psicòtica? Caldria, potser, dir que una al.lucinació només es pot considerar com una característica d'una malaltia mental "segons el grau de distorsió i sofriment" que genera en la persona que pateix l'al.lucinació? I si és així, caldria qualificar també com a persona afectada per una malaltia mental aquella que pateix unes al.lucinacions d'origen clarament orgànic (per exemple resultat d'una intoxicació), quan "el grau de distorsió i sofriment" sigui prou elevat? 

I si és així, qui estableix aquests límits, i en quin punt concret? Cosa que, alhora, sembla que porta a aquesta altra pregunta, més complicada del que sembla: Què és una malaltia mental de tipus psicòtic? 

Si ens fem aquesta pregunta, i llavors tenim ni que sigui algun petit dubte a l'hora d'intentar contestar-la, si aleshores ens costa trobar una resposta clara (a mi em costa), ¿com ens posicionem, davant l'adjudicació, de vegades, d'algunes etiquetes de malalties mentals per part "dels experts en la matèria"? 

No sé si ho he explicat bé, tot això, aquest embolic que ja em rondava pel cap i que la lectura d'aquest llibre de l'Oliver Sacks m'ha reactivat.

I ara, un incís, un avís: aquestes divagacions meves no pretenen ser en absolut una interpretació o conclusió "del que diu l'Oliver Sacks". Sóc conscient del que ell (si encara fos viu) podria dir si per casualitat llegís això que he escrit... Potser es posaria les mans al cap i diria: "Aquest passerell saberut no ha entès res de res!"

I un altre incís: l'Oliver Sacks, en aquest llibre, d'una banda delimita i explica molt bé els problemes neurològics, mentre que només es refereix de manera tangencial als problemes psiquiàtrics. D'aquests segons, no trobo que en cap moment en faci una definició orientadora, "útil per classificar, descartar, etc." un cas concret. Més aviat sembla que es podria interpretar que, el que diu, és que "si no és neurològic, llavors és psiquiàtric" (però ja he dit abans "que neurològic ho és tot"). De manera que per a mi, i des de la meva ignorància, de cara a construir un esquema una mica sòlid, en el llibre (i en general) trobo a faltar aquesta informació.

Quina és la conclusió, de tot l'exposat fins ara? La més clara, aquesta: per a mi no hi ha conclusió, només confusió i interrogants: en el llibre de l'Oliver Sacks he llegit moltes coses que ignorava (i que no sé si sempre les he paït totes bé), i aquesta ampliació de referències sento que sobretot augmenta la meva sensació d'ignorància.

Torno a la pregunta important: Què és una malaltia mental de tipus psicòtic? Quin embolic... ¿Potser ho és, tal com he dit abans, la d'aquelles persones per a les quals les al.lucinacions que pateixen els generen graus de sofriment molt elevats? Si fos així, d'aquest grup en quedarien excloses les persones amb al.lucinacions eventualment molt invasives i persistents, però no amenaçadores, agressives, etc.?

Bé, tot això que he escrit segurament ho hauria de pensar més, donar-hi més voltes, de moment el que he fet ha sigut "vomitar-ho". A veure si de mica en mica ho puc anar pensant millor, endreçar-ho més, i escriure-ho també de manera més estructurada i clara... Perquè si sóc capaç de fer-ho, el primer beneficiat seré jo mateix: "entendré més bé el que de fet no acabo de tenir clar ni d'entendre".

Potser, al capdavall, aquest és l'únic motiu pel qual he escrit avui això que he escrit: la necessitat "meva" d'aclarir-me (o intentar-ho) sobre aquest tema.