12 de febr. 2020

L'encenedor i el pijama

"Heu vist un encenedor vermell?" Ho va preguntant a tothom un noi d'uns trenta anys, inquiet. I és que perdre l'encenedor no és només perdre'l, quedar-se sense, sinó també "cometre una falta"; és igual si el perds o te'l pispen, perquè "si no el tens", et toca assumir la sanció corresponent "al fet de no tenir l'encenedor que hauries de tenir".

En el cas d'aquesta falta la sanció és "un dia de pijama", que vol dir el que diu, literalment. És a dir, que has d'estar tot el dia vestit amb el pijama. I què passa si vas en pijama? Doncs que no pots sortir al pati. I què passa si no pots sortir al pati? Doncs que no pots fumar.

És per això que aquest noi va tant de bòlit amunt i avall, intentant trobar l'encenedor que ha perdut, o que li han pres. Està desesperat, no tant per l'encenedor, sinó sobretot pel dia sencer sense fumar.

El Jonàs em fa d'amfitrió (l'he anat a veure a ell), i em va aclarint el que d'entrada se m'escapa, d'aquesta història, després que aquest noi ens hagi preguntat també a nosaltres si hem vist l'encenedor. El Jonàs també em posa més exemples de faltes i sancions castigades amb el pijama. Per exemple, si et fugues, et pot tocar una setmana de pijama, i si trafiques amb marihuana, o la consumeixes, també una setmana. El tràfic de cafè (a dins del manicomi hi ha força moviment de cafè clandestí), també està sancionat amb pijama, però amb menys dies que els fugitius o els traficants.

De fet, els pijames compleixen la mateixa funció que els uniformes dels presidiaris: si estàs fora d'on has d'estar (sigui de la presó, sigui del manicomi, "o de la part del manicomi que no pots abandonar"), és més fàcil identificar-te, "capturar-te", i llavors retornar-te "a on hauries d'estar i d'on no hauries d'haver marxat".

Mentre escric això, per associació d'idees, recordo dos llibres de Michel Foucault que fa anys que tinc pendent de llegir: "Historia de la locura en la época clásica" (1961), i "Vigilar y castigar (1975). El problema és que la meva llista de lectures pendents (i de "relectures" necessàries), és massa llarga, se'm desborda i em desborda...